måndag 2 mars 2015

Några exempel på hur man härdar ut

- Lokalisera din överkäke. Lokalisera din underkäke. Bit ihop.

- Ha en tydlig målbild och ge dig inte förrän du når den. Det kan vara; "Oavsett hur det gå så ska jag ta ut mig till sista metern och vara som en urkramad disktrasa när jag går imål".

- Projicera känslorna och visualisera något som innebär styrka för dig; "I'm a tank - I'm a tank - I'm a tank."
Eller en giraff eller snigel om man nu ser styrka i sådana.

- Skapa ett mantra som du upprepar för dig själv hela tiden; "Fall down seven times, stand up eight." "It aint about how hard you hit, it's about how hard you can get hit."
Repetera så många gånger som det behövs.

- Delmål; "Om X antal km/timmar så får jag ta en mugg cola." 
Eller vad det nu kan vara. Små mål som hela tiden leder framåt.

- Egentligen, hur illa är det?
Sätt saker i perspektiv. Vad är det värsta som kan hända? Du kommer förmodligen inte att dö eller skada dig allvarligt. Bra, då kan du lika gärna fortsätta.

...på det däringa mästerskapet som var lite halvjobbigt och jag var tvungen att härda ut.





2 kommentarer:

  1. Hej,
    bra tips Du kommer med.
    Använder Du ngn strategi/ erfarenhet som innebär att gå in i själva hindret-smärtan, trötthet osv fokusera på att känna hur upplevelsen känns med effekten att smärtan, tröttheten "imploderar"? För mig har fokusförflyttning bort från hindret-smärta, trötthet avtagande effekt allt eftersom min kognitiva effekt avtar.
    Med vänlig hälsning,
    Andre' Sinclair

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej André,
      Ja, när det gäller smärta så försöker jag djupandas och möta smärtan precis som du beskriver. Jag tycker att det ger effekt att försöka slappna av så mycket som möjligt och jobba med kroppen istället för emot den.
      Avseende trötthet så koncentrerar jag också mycket på avslappning och att bibehålla tekniken och nyttja kroppen till sitt fullo.

      Mvh/
      Maria

      Radera