söndag 9 mars 2014

En helg i Little-land

I fredags började jag dagen med att gå på Katarinas pass på Friskis, därefter satte jag mig på bussen med destination Jönköping.

Toksomnade som vanligt innan vi ens hann ut på Essingen tror jag. Vaknade när vi närmade oss Norrköping efter ett behagligt slummer.
Vid tretiden anlände jag till staden nere vid den stora sjön.
Emelie hämtade upp mig och vi stack ut till Hallby (?) för att rasta benen (och Troja, Emelies labrador).
Vi joggade runt ett kuperat 6km-spår innan vi lämnade av Troja i bilen och fortsatte sedan på milspåret.
 Skönt att springa bussresan ur benen.

I går var det utflykt på g.
Vi tog tåget till Mullsjö där några kompisar till Emelie väntade. Även här fanns det en hund med, Raven, en Pointer (och något annat har jag för mig).
Vi följde Södra Vättern-leden (har jag för mig att den hette) och det var en rackarns fin dag. Min kamera  (ja det är helt rätt, jag använder fortfarande kamera) dog slut på batteri på tåget och jag har inga fina bilder att bjuda på från turen tyvärr.
Men tänk er småländsk skog i fantastiskt soligt vårväder så får ni nog rätt bild :)
Vi räknade in 25 km innan vi lämnade av den sista kompisen hemma hos sig och sen styrde vi stegen från Mullsjö mot Jönköping.
Vi hade uteslutande sprungit skog/led fram tills dess och det märktes skillnad när vi kom ut på den hårda grusvägen.
Jag hade dessutom valt att glömma innersulorna till mina springskor hemma och hade provisoriskt-lånat ett par tunna sulor av Emelie.

Detta påminde sig efter bara några kilometer på vägen.
Satan vad ont jag hade under fötterna.
Efter ytterligare några kilometer satte det sig i utsidan av benen.
Vi tog oss till Habo och därefter till Jönköping medelst buss.
Med ett par väldigt onda fotsulor var de 15 km som återstod väldigt långa.
Vi klockade ändå strax över 40 km och var relativt nöjda.
Väl av bussen i Jönköping svängde vi förbi Löplabbet där jag tiggde till mig ett par innersulor och det var helt annat ljud i skällan på dagens runda.

Idag åkte vi bussen ner mot Taberg och inledde turen med att ta oss upp på Tabergs topp.
Rackarns fin utsikt därifrån.
Benen kändes knasigt nog piggare idag än igår och vi matade på upp mot Jönköping längs XXX-leden (kommer inte ihåg vad den hette).

Vi pratade om det ena och det andra och mycket om vårt kommande lopp i Norge. Hur vi ska lägga upp energiintag, utrustning och mental taktik.

Idag hade jag laddat kameran och vädret var nog snäppet bättre, jag fick tillochmed en solrand efter min t-shirt :)














 







Söndagens runda landade på strax under 30 km på ovanligt pigga ben och jag tackar Småland och framförallt Emelie för en rackarns fin helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar