fredag 20 december 2013

Ett nytt liv

Inatt runt halv tre-tiden durrade det till i telefonen och ett sms berättade att min syster och man var på BB.

Senare på förmiddagen får jag ett mms där en rackarns söt liten krabat och en rackarns trött men lycklig syster figurerar!
Jag har alltså blivit moster för tredje gången.
Jag fällde en liten glädjetår.
En liten flicka.
En till stark tjej till Jansson-klanen.
Anna och Johns dotter.
Min och Catrines systerdotter.
Mammas och pappas tredje barnbarn.

Redan nu älskar jag denna lilla krabat så att hjärtat svämmar över.
Jag ska lära henne allt jag kan och lite till. 

Nu ikväll kikar jag lite på tv.
"På spåret", sen slog jag över till Svenska Hjältar-galan.
Två minuter senare bölar jag som en gris till historien om Martha som hade cancer och behövde gå på cellgifter resten av livet, eller få fem (!!!!) organ transplanterade.
I nio månader blev hon sämre, under tiden hon väntade på det där samtalet som skulle berätta att hon stod högst upp på listan.
Hon klarade sig.
Pågrundav att människor som lämnat oss valt att donera sina organ.
Martha grundade sedan MOD.

Sedan drygt ett halvår är jag också organdonator.
Inget snack om saken.
Ta ett beslut och bli det du också!!!
Om du funderar, tänk då på om du kan tänka dig att ta emot ett organ om du skulle behöva det.

Vidare berättades historier om Jan-Erik, som räddade Elin när hon attackerades av hundar som hade ätit upp henne om han inte hade skrämt bort de.
Om Kerttu som vågade ta emot HIV-smittade patienter när ingen annan ville ta i de med tång.
Om klass 5B i Trosa som samlade ihop nära en halv miljon kronor så att deras klasskompis Alek skulle kunna få en operation som skulle göra att han skulle kunna gå.

Det finns hopp, det finns kärlek!
Ibland måste vi bara visa det lite extra.

1 kommentar: