måndag 18 november 2013

På väg att bli kostrådgivare

Idag var första dagen på första veckan av min Kostrådgivarutbildning.
En liten dream-come-true :)
I två veckor (v47 och v49) ska jag gå på Pauluns näringscenter där kursen leds av Martin Brunnberg, näringsfysiolog och massa annat.

Det var lite nervöst imorse måste jag säga, det var ju ett tag sen jag satt i skolbänken.
Dessutom var det ju 99% civila människor.
Scary.
Men det visade sig vara en samling av härliga individer! :)

Dagen ägnades åt grundläggande näringslära.
Vi pratade energi, proteiner, aminosyror, fett och upphettning av fett och gled ibland iväg på sidospår som oftast reddes ut, om inte så kommer vi återkomma till det senare under utbildningen.

Jag blir alltid lite småstressad när jag är borta från jobbet.
Dock har jag ju satt autosvar på mailen och nytt meddelande på telefonsvararen där jag meddelar att jag är borta hela veckan så egentligen borde jag bara slappna av.
I'm working on it.

Idag blev det faktiskt veggomåndag.
Jag hade nosat reda på ett recept på veggiebiffar med tofu, kikärter och lite annat smått och gott.
Det gick sådär.
Första omgången såg ut som ngn form av misslyckad omelett...
Receptet innehöll inga ägg och lite det blev således lite svårt att hålla ihop allt.
Efter att ha misslyckats med hälften av smeten slängde jag i två ägg och lite mer vatten.
I slutet gick det hyfsat och jag fick ihop något som iallafall liknade biffar.

En stor sallad med rivna morötter, spenat och rödlök och dressing på youghurt, majonäs och chilipaste.
Gott!
Smakade nästan kikärtsbiffar men ändå inte.
Är lite förbaskad över att det inte gick att steka dock,
Är det tofuns "fel" tro?

In the making

Resultatet, de få som faktiskt liknande biffar

Kurslitteratur, något pretentiös titel enligt författaren själv :)
The hole in the knee, tur att kroppen lagar sig själv





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar