torsdag 26 september 2013

Lite brydd - och lite filosofi

På nyheterna ikväll sa de att 80% av alla 15åriga tjejer är missnöjda med sin kropp.

80%!!!!! 
Förstår ni hur mycket det är?
Förstår ni hur tragiskt det är?

Anorexi och ätstörningar kryper allt lägre ner i åldrarna och tonåringar, framför allt tjejer, kämpar med dåligt självförtroende.
Jag blir nedstämd när jag tänker på det.
Tonåringar som knappt har börjat livet... 
-hitta sig själv - vem är jag - vem är du - var är världen - hur är världen - tänka hit - tänka dit - passa in (but why?) - bli sedd, bekräftad - and life-love-and-everything-else.

Been there, done that och jag har mina oroliga stunder jag med, 28 år till trots.

Jag vill stanna upp, krama de här tjejerna och säga "Du är fantastisk och livet har så mycket att erbjuda". 

Det är svårt ibland.
Svårt på olika sätt, som man kanske inte alltid kan sätta fingret på.
Och det tror jag är meningen, jag måste tro att det är meningen.
Man får låta det vara svårt, acceptera läget, agera utefter förutsättningarna, stånga sig igenom det där jobbiga och därefter komma stärkt ur det.
Oftast.
Hoppas jag. 

Vardagsfilosofen far fram som en ångvält...

Sträck på er tjejer! NI ÄR FANTASTISKA!

"För vi behöver prata om att vi behöver prata. Sverige är ett land i akut behov av samtal. Av möten. Av att få prata ut. Få prata till punkt. Vi behöver prata om att vi inte ska behöva be om ursäkt för att vi vill prata. För att det är vad våra sinnen egentligen kräver." - Kristian Gidlund


Å andra sidan är 40% av Sveriges manliga befolkning överviktiga...
Men det är en annan historia.

Bild från www.scb.se



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar