söndag 7 juli 2013

Vansbro marathon 2013 - my side of the story, eller, Det där med semester

Det där med semester...

Imorgon börjar min andra vecka av semestern.
Den första gick skrämmande fort.

Imåndags åkte jag med syster och svåger upp till Borlänge.
Måndag kväll blev grillning hemma hos storasyster, härligt med folk som har gräsmattor J

Tisdagen spenderades med syskonbarnen (1,5 och 4 år) på Leksands sommarland med alla dess begivenheter. Vi var 5 vuxna på 2 barn, hehe, då kunde man bytas av. Min lott föll på kanotpaddling, trampbåtstrampning, sjörövarlekar och hoppborgshoppning. Överkomligt J

Onsdagen gjorde jag i princip ingenting, förutom att läsa.
Sträckläste Patrik Sjöbergs bok ”Det du inte såg”, väldigt gripande och bra.
Nog för att han har gjort dumma grejer Sjöberg, men han har alltid stått för det.

På torsdagen var det sen dags för Vanbro marathon!
Tjosan, 95% terräng istället för de sedvanliga 95% asfalt som det brukar vara i marathon.

Jag hade bestämt mig för att vara nöjd om jag kom in uder 4h samt att jag gjorde mitt eget lopp.

Väl uppe i Vansbro möttes vi av en grå himmel. ”Utmärkt” tänkte jag. 15 grader varmt ungefär men ändå lite halvkvavt och klibbigt i luften.
Såg ingen jag kände förutom Kerstin från Akele som hade en kompis med sig också.

Starten gick och jag lubbade iväg (ok inte bara jag, de andra också).
Lite grusväg och sen in i skogen direkt.
Tassade på rätt bra och klockan pep för första kilometern. Redan?
Jag kom snabbt in i ett bra tempo och vi var några stycken som låg som på ankled där i skogen.

Jag hade vätskebälte med Vitargo, vatten, energybar och salt med mig. Visste att det skulle vara långt mellan vätskan i början och ville inte ta några risker. Började dricka va 25e minut men kortade ner det till var 20e efter ca 2 timmar.

Det var en rackarns fin bana som verkligen gick 95% i skogen.

Kerstin och hennes kompis (Gunilla?) hade försvunnit iväg tillsammans med en tredje tjej i början och de såg jag inte mycket av sen.

Jag hade två tjejer precis framför mig , en från Hammerdal och en från Örebro.
När vi passerade Eldforsen efter ca 15 km drog hon från Hammerdal ifrån i de backarna som följde.
Jag försökte hänga på ett kort ögonblick (göra mitt eget lopp?) men insåg snabbt att hon var för stark uppför.
Jag gick tillbaka in i min fart och hade hängt av mig Örebro-tjejen för tillfället iallafall.

Myr, hygge, skogsväg, stenar, stigar, rötter.
Allt fanns.

Det var förvånansvärt mycket folk ute och hejade och alla var glada och trevliga.
Man välkomnades till vätskestationerna där jag mest tog vatten och hällde över huvudet. Jag tyckte, även om det var ca 15-16 grader ute, att det var lite varmt.

När det var ca 12 km kvar hörde jag att jag hade någon i ryggen.
Men det lät inte som att det var en karl som flåsade, man hör ju liksom lite skillnad på andningar.
Då hade plötsligt Örebrotjejen repat sig och kommit ikapp.

"Nej nu jäklar, mig ska hon då inte förbi."
Jag visste att det var en vätskekontroll vid 11 km. Den låg uppe i en rätt brant backe.

Sprintade upp i backen och förbi vätskebordet, var rätt säker på att hon skulle stanna och ta dricka då hon inte hade något med sig.
Fortsatte att dundra på kommande kilometrar tills jag var helt säker på att jag hade hängt av henne.
"Muahahhahaha. Där fick hon"

Då fick jag se en av tjejerna som hade stuckit iväg i början.
5 km kvar.
"Men hallå där", trippade förbi henne i skogen och hon hade inget att sätta emot.
Härligt.
Kroppen kändes fräsch och jag höll överlag ett fint och jämnt tempo.
Nu var det inte många kilometer kvar.

Sista biten var man återigen ute och sprang längs med älven.

”Men vänta nu, vad är det jag ser?” En blond kalufs från Akele.
Tog fram det där sista lilla som man kan hitta när det bara är 1,5 km kvar.

Jag visste ju att det i så fall bara var två tjejer före mig.
1km kvar.

Hängbron över älven.

”Nu ökar du, du vet inte om hon har krafter kvar och kommer ikapp.”
In de sista 500 m på asfalten mot målet.

Wohoooo!!! En tredjeplats J
Jag höll huvudet kallt och det lönade sig J

Med en tid på 3.48.26 så är jag supernöjd!
Med tanke på att det var terräng är jag ännu nöjdare med hur bra kroppen betedde sig. Kände av fotlederna lite under den sista milen men inget som satt kvar efteråt.

Har inte kollat på mina kilometertider men det är egentligen oväsentligt med tanke på den terrängen, väldigt svårt att jämföra.
Resultat 2013
Nu är preliminära resultat klar. Kan bli någon mindre justering.
Plac.
Nr
Lopp
Å.Klass
Namn
Ort
Starttid
Måltid
Totaltid
### Vansbro Marathon - Kvinna ###
29
43 km
K55
Kerstin Ekdahl
Mjölby
14:00:00
17:46:19
03:46:19
57
43 km
K23
Johanna Morin
Frösön
14:00:00
17:47:57
03:47:57
3
43 km
K23
Maria Jansson
Solna
14:00:00
17:48:26
03:48:26
32
43 km
K40
Gunilla Ekholm
Mjölby
14:00:00
17:49:12
03:49:12
5
43 km
K30
Anna Enders
Malung
14:00:00
17:49:15
03:49:15
2012[Halvmarathon]: 02:01:33
19
43 km
K35
Emelie Tillegård
Sunbyberg
14:00:00
17:51:12
03:51:12
38
43 km
K40
Sara Richert
Örebro
14:00:00
17:54:20
03:54:20
2012[Marathon]: 04:24:08
30
43 km
K35
Linda Ryen
Karlskoga
14:00:00
17:57:17
03:57:17
Resultat lånad av vansbromarathon.se
Det var fler tjejer som sprang, men det blir så rackarns långt inlägg om jag skulle ta med alla J






Spank you and goodnight.

2 kommentarer:

  1. Fint där :-)
    Visst är det en fin bana och terrängskorna var på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svar ja på båda frågorna :)
      Men sådär brant att man fick krypa, det vette tusan :)

      Radera